KMS integrerar Gradr till samtliga lärare och elever efter genomgående utvärdering

Efter en framgångsrik testperiod under vårterminen, med deltagande från skolledare, lärare och IT-personal, beslutade KMS Kullaviks Montessoriskola att införa Gradr. Plattformen kommer nu att rullas ut till samtliga lärare och elever i årskurs 6–9.

Pilotfasen innehöll flera användar- och samordningsmöten för att säkerställa att Gradr stödjer skolans verkliga pedagogiska behov och användningsområden. Användardata och intervjuer från testperioden visade att de lärare som deltog minskade den tid de lade på att formulera återkoppling, rätta prov och kommunicera tydliga nästa steg till

sina elever.

 

Efter testperioden sa Magnus Blennerud, rektor på KMS: 

”Det känns härligt att se lärarnas positiva engagemang. De har uppskattat både Gradrs bekräftande återkoppling på kvalitéer eleverna visar och de framåtsyftande förslagen hur eleverna kan fortsätta utveckla sina kunskaper och förmågor – det är motiverande för eleverna. Det är en tillgång att Gradr inte bara används summativt vid provtillfällen, utan framförallt med rimlig arbetsbelastning för läraren stödjer elevens formativa lärande vid fler tillfällen under arbetsområdets gång.”

Under testperioden noterade de deltagande lärarna flera nyckelfördelar med plattformen:

Förbättrad återkopplingskvalitet: Lärare rapporterade att AI-genererade kommentarer från Gradr är både innehållsrika och mycket träffsäkra. En lärare uttryckte: ”Jag har faktiskt lärt mig saker från återkopplingskommentarerna – sådant jag inte hade identifierat tidigare.” Plattformen lyfter fram styrkor tillsammans med förbättringsområden, vilket gör återkopplingen mer motiverande för eleverna. 

Ökad effektivitet: Även om vissa lärare initialt upplevde att den nya processen tog ungefär lika lång tid som manuell rättning, noterade många en minskad arbetsbelastning över tid i takt med att de lärde sig instruera AI:n effektivt. Vissa upplevde upp till 50 % kortare rättningstid samtidigt som de levererade betydligt mer

återkoppling.

 

Bättre elevförståelse: Med tydligare och mer detaljerad formativ återkoppling får eleverna både en djupare förståelse för uppnådda betyg och med lärarens val av, och vid behov justerade, formativa kommentarer, en ökad och individuellt anpassad möjlighet till fortsatt kunskapsutveckling. Plattformen stödjer både formativ och summativ bedömning.

Alexander Carlé, engelsklärare, berättade:

”AI:n är imponerande detaljerad och ligger nära hur jag själv skulle bedöma. Den frigör tid för mig att fokusera på djupare pedagogiskt arbete.”

 

Samarbetet mellan Gradr och KMS visar hur AI kan ge lärare möjlighet att erbjuda rikare och mer personlig återkoppling samtidigt som arbetsbelastningen minskar. Samarbetet är ett tydligt exempel på hur tillämpade AI lösningar framtagna för det svenska skolsystemet kan stärka den mänskliga interaktionen mellan lärare och elev.

 

KMS integrates Gradr for all teachers and students after a thorough evaluation.

After a successful trial period during the spring term, involving school leaders, teachers, and IT staff, KMS Kullaviks Montessori School decided to implement Gradr. The platform will now be rolled out to all teachers and students in grades 6–9.

The pilot phase included several user and coordination meetings to ensure that Gradr supports the school’s real pedagogical needs and use cases. User data and interviews from the test period showed that participating teachers reduced the time spent formulating feedback, grading tests, and communicating clear next steps to their students.

After the trial period, Magnus Blennerud, principal at KMS, said:

“It’s wonderful to see the teachers’ positive engagement. They have appreciated both Gradr’s affirming feedback on the qualities students demonstrate and its forward-looking suggestions for how students can continue to develop their knowledge and skills – it’s motivating for the students. It’s a real asset that Gradr is not only used summatively during exams, but above all, with a reasonable workload for the teacher, supports students’ formative learning at several points during a unit of work.”

During the trial period, participating teachers noted several key benefits of the platform:

Improved feedback quality: Teachers reported that AI-generated comments from Gradr were both rich in content and highly accurate. One teacher said: “I’ve actually learned things from the feedback comments – things I hadn’t identified before.” The platform highlights strengths alongside areas for improvement, making feedback more motivating for students.

Increased efficiency: While some teachers initially felt the new process took about as long as manual grading, many noticed reduced workload over time as they learned to instruct the AI effectively. Some reported grading times cut by up to 50% while delivering significantly more feedback.

Better student understanding: With clearer and more detailed formative feedback, students gain a deeper understanding of their achieved grades. With the teacher’s selection of, and when needed adjustment to, formative comments, students also get an enhanced and individually tailored opportunity for continued learning. The platform supports both formative and summative assessment.

Alexander Carlé, an English teacher at KMS, said:

“The AI is impressively detailed and aligns closely with how I would assess myself. It frees up time for me to focus on deeper pedagogical work.”

 

The collaboration between Gradr and KMS shows how AI can give teachers the ability to provide richer and more personal feedback while reducing workload. It’s a clear example of how applied AI solutions designed for the Swedish school system can strengthen the human interaction between teacher and student.

Let us help you educate the next generation.

We respect your time as a teacher. That’s why we have created a platform that is intuitive and easy to use. In just 15 minutes, you will master all the features and be ready to grade your first exam.