Teknik och Servicegymnasiet implementerar Gradr
Under vårterminen genomförde Teknik- och Servicegymnasiet (TS-gymnasiet) en grundlig utvärdering av Gradr och undersökte hur AI konkret kan integreras i verksamheten. Efter en lyckad testperiod har skolan nu beslutat att införa Gradr som ett aktivt stöd för lärarna i det formativa återkopplingsarbete.
TS gymnasiet är en mindre friskola med ett brett utbud av praktiska och tekniska kurser. Precis som på många andra mindre skolor innebär detta ofta en hög arbetsbelastning för personalen samt begränsade möjligheter till sambedömning av elevers uppgifter och prov. En central fråga i den inledande fasen av samarbetet med Gradr var därför: Hur upplevs det att bedöma tillsammans med Gradrs AI-assistent både i teoretiska och praktiska kurser?
Två aspekter var särskilt viktiga att utvärdera:
Minskar lärarens arbetsbörda?
Hur upplevs kvaliteten och formuleringen på den återkoppling som genereras?
För att besvara dessa frågor utvärderade TS gymnasiet Gradrs lärarplattform under en tio veckors period.
Engelskläraren Filippa von Essen, som ledde utvärderingen, uttryckte det så här:
"Vi vill att eleverna ska vara en del av lärandeprocessen, och med den här formativa återkopplingen kan de utvecklas och förbättras."
En generell utmaning för AI-lösningar, särskilt inom utbildning, är att göra det enkelt för användare att ge instruktioner så att AI-assistenten svarar på ett likartat sätt som läraren själv hade uttryckt sig, både språkligt och strukturellt. Detta var något vi under utvärderingsperioden jobbade aktivt med och som testades på djupet. Gradr möjliggör för användare att effektivt beskriva hur de vill att återkopplingen till elever ska vara formulerad, resultatet är ett system som levererar återkoppling med rätt ton, struktur och tillämpning – utan att läraren behöver lägga tid på långa instruktioner.
Vi ser nu fram emot att fortsätta samarbetet med TS gymnasiet under det kommande läsåret och vidareutveckla våra tjänster tillsammans med deras engagerade lärare och elever.
Teknik och Servicegymnasiet implements Gradr
During the spring term, Teknik och Servicegymnasiet (TS High School) conducted a thorough evaluation of Gradr, exploring how AI can be concretely integrated into their daily work. After a successful trial period, the school has now decided to introduce Gradr as an active support tool for teachers in their formative feedback processes.
TS High School is a smaller independent school offering a wide range of practical and technical courses. As with many smaller schools, this often means a high workload for staff and limited opportunities for co-assessment of student assignments and exams. A central question in the initial phase of collaborating with Gradr was therefore: What is it like to assess together with Gradr’s AI assistant, both in theoretical and practical courses?
Two aspects were particularly important to evaluate:
Does it reduce the teacher’s workload?
How is the quality and phrasing of the feedback generated perceived?
To answer these questions, TS High School evaluated Gradr’s teacher platform over a ten-week period.
English teacher Filippa von Essen, who led the evaluation, put it this way:
"We want students to be part of the learning process, and with this formative feedback, they can grow and improve."
A general challenge with AI solutions, especially in education, is making it easy for users to give instructions so that the AI assistant responds in a way similar to how the teacher would have expressed themselves, both linguistically and structurally. This was something we worked on actively during the evaluation period and tested thoroughly. Gradr enables users to efficiently describe how they want feedback for students to be formulated. The result is a system that delivers feedback with the right tone, structure, and application – without the teacher needing to spend time writing lengthy instructions.
We now look forward to continuing our collaboration with TS High School in the coming school year and further developing our services together with their dedicated teachers and students.